Wat doe je als je recht hebt op vergoeding, maar je verzekeraar weigert uit te keren?
- vissersevelien
- Feb 13
- 2 min read
Updated: Feb 17

Recentelijk ben ik namens een cliënt - die al sinds 2022 wachtte op een schadevergoeding van bijna €10.000,- - met een grote Nederlandse verzekeraar tot een schikking gekomen. Pas na het betekenen van een dagvaarding is het volledige schadebedrag, inclusief gerechtelijke kosten, aan haar vergoed.
Omdat meer verzekerden hun claim onterecht laten liggen (en ik erg verbaasd was over de wijze waarop deze verzekeraar mijn cliënt behandelde), wil ik aan de hand van deze zaak een paar belangrijke inzichten delen:
🔹 Een afwijzing is vaak standaardbeleid
Veel verzekeraars hanteren als eerste reactie:"wij keren niet uit." Laat je hierdoor niet ontmoedigen: een ‘nee’ betekent lang niet altijd het einde!
🔹 Een verzekeraar moet zijn beslissing goed onderbouwen
Als een verzekeraar weigert (volledig) uit te keren, moet dit deugdelijk worden gemotiveerd. Een algemene afwijzing zoals "de polis dekt deze schade niet" of "de schade is lager dan u beweert" is onvoldoende. Vraag altijd om een gedetailleerde onderbouwing. Weigert de verzekeraar die te geven? Dat kan juist in jouw voordeel werken, omdat het aantoont dat zij zich niet redelijk en transparant opstellen.
🔹 Kifid is niet altijd in het voordeel van de consument Hoewel het Klachteninstituut Financiële dienstverlening (Kifid) zichzelf presenteert als "laagdrempelig voor de consument" en "onafhankelijk en onpartijdig", wordt het gefinancierd door verzekeraars en andere financiële instellingen. Uit onderzoek en een Radar-uitzending blijkt dat geschillen zelden in het voordeel van consumenten worden beslecht (zie ook dit Radar-item). In 2017 werden slechts 7% van de gevallen voorgelegd aan de Kifid in het voordeel van de consument beslecht (Financieele Dagblad, 12 mei 2017).
Heb jij ooit een conflict gehad met je verzekeraar of heb je vragen over een geschil? Stuur mij een berichtje!



Comments